torsdag 27 december 2012

Hunger eller inbillning

Är det bara jag som förväxlar att jag är sugen på något och regelrätt hunger? Jag har ingen koll på hur mycket jag bör äta med med lchf. Alla skriver "ät tills att du är mätt och ät när du är hungrig" och det är ju jävligt lätt för mig som knappt känner skillnad.

Jo, jag vet att jag är proppmätt när jag precis har ätit och är jag så mätt har jag ätit lite för mycket. Ta nu till exempel, det är ca 7h sedan jag åt middag. För 3h sedan började jag att känna mig hungrig, eller sugen (vem vet liksom) men tänkte att jag "nog bara är sugen" och ignorerade hungerkänslan.

Nyss hade jag ont i magen för att jag nog va hungrig och åt två stycken lchf-smörgåsar med färskost och en tomatskiva på så jag bör, rent fysiskt inte vara hungrig nu då jag nyss åt, men det är jag?! Eller? 

Jag har alltid haft ett problem med att jag äter för stora portioner. När jag  var sjukskriven för depression (i 5 tuffa skitår) så levde jag de första åren i stort sett på kaffe och cigg om dagarna (föda existerade inte i min värld, ångesten var för mäktig) förutom på kvällen då jag åt ett stort mål mat, antingen pizza, hamburgare eller något annat snabblagat . Min läkare förklarade för mig då att min kropp var inställd på svält och att det var orsaken till viktuppgång. 

Nu med lchf äter jag en normal dag tre mål mat om dagen och jag är mätt efter varje mål. Ändå så kan jag ibland känna mig hungrig, det kurrar i magen och jag vill äta något. Fast, jag vet som sagt inte om jag är hungrig eller om jag inbillar mig? Är det något du känner igen dig i? 

Dags att sova snart, go` natt.

/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar