onsdag 1 maj 2013

-13,7kg på 18v

Det går neråt, sakta men säkert, eller inte sakta, men inte tok snabbt och vet ni, det gör ingenting. Vågen har inte längre samma påverkan som förut. Om det står 1kg upp idag rycker jag på axlarna och tänker att det kan bero på en mängd olika saker, jag vet att det kan stå lite olika från dag till dag. När det för en månad sedan stod 1kg upp så analyserade jag dagen innan in i minsta detalj för att försöka förstå varför. Oerhört tröttsamt var det och därför är det så skönt att det släpper.

Jag använder inte shape-up länge, men den första 2-3 månaderna gjorde jag det och då räknade inte kalorierna specifikt dom blev vad dom blev, däremot ville jag få en överblick över hur mycket protein, kolhydrater och fett jag fick i mig. Detta för att lära mig hur mycket jag stoppar i mig av allt. Jag åt då mellan 1300-1700 kalorier per dag visade sig, 1300 om jag fick i mig tillräckligt med fett, mer om jag åt mindre.

Jag lärde mig tack vare det att ha en bra fördelning mellan protein, kh och fett. Jag lärde mig jätte mycket på att bokföra mitt matintag och tack vare att jag gjorde det slaviskt och la manken till att lära mig har jag släppt det helt nu. Jag tycker inte att det är en dålig sak att räkna på vad man får i sig, speciellt inte om man på något sätt har något problem med maten, som i mitt fall, mättnadskänsla/hungerkänsla, storlek på portioner och vad allt innehåller.

Min filosofi är att när jag bestämde mig för att äta lchf, hitta tillbaka.  till mig själv var att finna den verkliga problematiken, by any means necessary. Jag vägrade att gå in halvhjärtat- det var ändå mitt liv som stod på spel och då vägrade jag att ta hänsyn till vad "man ska och inte ska" när man äter lchf.

Ska man gå ner i vikt så finns det egentligen inga mirakelkurer, man måste jobba, man måste anstränga sig, man måste engagera sig, det finns inget annat sätt som funkar i längden och ju snabbare man inser det, ju snabbare går man ner i vikt. Nu ska jag klä på mig träningskläder och utforska min favoplats "Lugnesjön naturreservat"- jag ska pröva ta en promenad för att se om hälsporren vill vara snäll, jag vill se om de smält undan så att jag kan sakteliga börja promenera där.

Ha en toppen dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar