söndag 17 februari 2013

Burn baby, burn

Dag 60, jag hade satt ett mål med träningen idag, 2h skulle jag hålla mig aktiv men det blev bara 1h & 50 min. Min stjärt pallade inte mer än 40min på cykeln.  Först utövade jag hatha yoga i 50min, sen tränade jag pilatesboll (3 olika övningar) i 20min sen cyklade jag i 40min.  Lågintensiv träning gör att jag förbränner mer och det vill jag ju! Min snittpuls blev 144bpm, (beats per minute) dessutom behöver jag tänka på att min kropp är inte liten och smärt ;)

Låg VS högintensiv träning
För den som är av det bekvämare slaget så känns ofta lågintensiv träning mer lätthanterligt och en snabbare väg till viktminskning. Artiklar om dess positiva effekter gör det inte heller sämre. Genom lågintensiv träning är det också mindre risk för skador vilket är positivt för mer otränade personer.

På gymmet har jag högre puls då jag tar i mer, så det är nog bäst att varva låg- och högintensiv träning. I  veckan har har jag för avsikt att orka med både en sväng på cykeln hemma, ett simpass och gymmet. Det är många som äter lchf som diet för att man ska "slippa" röra sig för att gå ner i vikt.

Jag om någon försår problematiken i att motionera överviktig med både hälsporre och trasiga knän som försvårar det för mig. Men jag tycker att oavsett vilken diet man än väljer att äta/dricka så tycker jag personligen att man även ska baka in motion i sitt livet trots allt.  Är kroppen trasig är simning ett fantastiskt alternativ.

Det kan vara så att man tycker att all form av träning, motion är tråkigt och som svar på det kan jag säga: det enda rätta som den övervikte (trångsynte) dietisten jag för länge sedan fick träffa - allt är inte kul, ibland behöver man även göra tråkiga saker. Hon pratade förvisso om min frukost, som jag inte tyckte va så skoj, men det uttalandet går att applicera på att motion inte är kul.

Är det kul att alltid vara den tjocka? Är det kul att vakna med smärta lite här och där? Är det kul att gå till tjockisavdelningen för att handla kläder? Är det kul att ha svaga muskler, dålig balans och onda fötter? Jag antar att det blir ett "nej" på alla frågorna, så, hur svag i leder och kropp ska du bli för att sluta tänka "motion är inte kul, jag gör det för att min kropp förtjänar det" ? Åh, jag skriver om detta en annan dag, detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Dagens shape-up






















Jag har totalt ätit 1476kalorier idag, men Shape-up tar ju bort kalorier när man tränat vilket jag tycker är lite dumt, men men. Kolla in antalet kalorier för middagen! \m/

Frukost: Lite hallon, med grekisk yoghurt och grädde
Mellanmål 1/lunch: 2ägg, några ostchips och 3skivor bacon 
Middag: Tacos från gårdagen
Mellanmål 2: MBT 

Nu ska jag jäsa ner i soffan och kika på TV tills att jag får sova. Jag hoppas att du får en bra vecka :)

/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar