fredag 1 februari 2013

Chili- och tomatfrallor

Chili- och tomatfrallor
12st mini-frallor
Ugn: 200grader

Ingredienser
1dl pofiber
1dl mandel mjöl
2dl egenmixat mjöl (0.5dl sötmandel, 1msk loppfrön, 2msk linfrön, 0.5dl pumpafrön, mixa allt samman ordentligt) 
1tsk chiliflakes
1tsk salt
1msk kummin
2tsk bak pulver
2tsk tomatpuré
50g smält smör
2 ägg
12 små muffinformar

Gör så här:
1: Mixa det egna mjölet, jag tog vad jag hade hemma (som står ovan) men det går säkert bra att byta ut till andra frön/nötter.

2: Blanda alla torra ingredienser

3: Vispa/mixa äggen, häll i det smälta smöret och tomatpurén och vispa/mixa alla blöta ingredienser så att det blir lite fluffigt.

4: Höll i de blöta vispade/mixade ingredienser i de torra och rör runt så att det blir en ganska "blöt" deg.

5: Klicka ut ca1,5msk av degen i varje forn. Ställ in i den varma ugnen och låt stå i ca 20min. Jag kollade av med jämna mellanrum med en gaffel för att se om degen var färdig.

Servera med bregott och ost, jätte goda tycker jag att dom blev. Chiliflaksen gör sig påminda i eftersmaken, perfekt för mig. Lycka till :-)




1 kommentar:

  1. Lät helt ok, detta måste testas nu med detsamma.
    Har själv ätit LCHF i 1½ år, har gått ner 12 kg, men upp nu när när jag börjat träna + 2 kg, känner att jag mår så mycket bättre av denna mat och den är ju så god :-)... Har gjort en viktminskningsop för 16 år sedan och tappade då ca 50 kg, har plussat på lite sedan dess men inte så mycket :-) All lycka till!

    SvaraRadera