söndag 14 april 2013

Träning

Behöver din träning vara rolig för att du ska utföra den? När jag bestämde mig för att hitta tillbaka till mig själv, äta lchf för att gå ner all min övervikt såg jag motion som ett naturligt inslag i detta.

Mitt recept på framgång skiljer sig inte så mycket från alla andra, ät rätt mängd mat, träna och ha nåbara mål. Skillnaden mellan mig och många andra är att jag var/är så fet och hade problem med mättnadskänsla så jag ville ha en extra skjuts med hjälp av lchf.

Det skrämmer mig att se människor som "bestämmer sig för att ta tag i livet" och börjar att träna, men träningen är all over the place, och ofta för mycket så att tillslut är det många som lägger ner. Det finns några frågor som jag tycker är 100% relevanta att ställa till den som söker hjälp med att komma igång med träningen.

1: Varför vill du börja träna?
2: Vad har du för mål med träningen?
3: Är målen/målet specifika, nåbara, tidssatta och framför allt realistiska?

Jag ser allt för ofta många ge andra väldigt tokiga råd utan att tänka efter som stjälper snarare än hjälper ett av dessa råd är:

1:Du måste välja träning som är rolig, annars kommer det absolut inte att hålla.

 - Seriöst: vem fan tycker att träning är rolig precis mitt under träningen? Jag har då aldrig sett någon som skrattat när musklerna svider mitt i settet, eller när svetten rinner och du knappt kan andas för att pulsen är så hög på crosstrainern, löpbandet eller cykeln. Det som är roligt däremot är känslan efter prestationen men framför allt känslan som man får av resultatet.

Klart att gruppövningar kan vara lite rolig som att att boxas på en polare, dansa med en okänd eller vara sexig när man tränar poledance, men hur många nybörjare startar med sådana pass?

Om du vill komma igång att träna, tänk på mina frågor ovan, anpassa träningen efter målen och sen, utför den. Mitt mål med min träning är Halvklassikern 2014-2015. Stort mål och långt dit. Hur bibehåller jag motivationen? Jag mäter mina resultat med hjälp av pulsklocka, tid, längd i distans.

Den typ av träning jag utför är helt anpassat efter mina trasiga knän och min hälsporre. Jag rehabiliterar mig samtidigt som svetten rinner. Jag måste göra detta för mitt mål ovan. Allt har sin gång, jag har tålamod, jag har dåliga dagar och så är det ibland. Det viktigaste för mig att jag fortsätter med mina träningsrutiner- no matter what!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar