tisdag 18 december 2012

Jag och choklad

När jag ska eller ha mens blir jag nästan sjukligt chokladsugen. Innan i förrgår kunde jag trycka i mig 200g marabou chokladkaka, utan problem. När jag går mot "chokladkakehyllan" i affären säger sambon "jahapp, det är dags för det nu" - väldigt uppenbar är jag, doh!

På vanliga, mensfria dagar tänker jag inte så ofta på choklad, kanske i bland efter lunch att jag kunde köpa med mig en kopp kaffe och tre st chokladbitar för 20:- från "macken" men det hände inte jämt. Varför skriver jag om choklad då? Jo, för att jag är såååå sjukt sugen på choklad och gissa vilken tid i månaden det är? Just de.

Jag har en liten fyrkant av 70%-ig choklad bredvid mig jag som jag plockade med mig i smyg upp för att äta och jag undrar vad skaldemans ratio säger om det för oss 50+:are?  Min sambo har varit snäll och förtydliga detta "ratio" för mig och jag förstår vad det är till för och jag antar att jag kommer att bli "klokare" ju mer tid det går.

Dag 2, chokladen ligger oäten så jag ska smyga tillbaka den. Hjärnan har ett invant beteende och skriker "ät choklad ditt jävla quintimmer" - och så lyder jag, nästan. Väl börjat hälften vunnet, eller hur Horatius? Jag tror att jag ätit för lite i dag. Vad gör jag då? Trycker i mig massa ostskivor? Kalkonskivor?

Jag har läst nästan halva GI-NOLL-boken och kommit in på avsnittet som handlar om oss som ligger i 50+ gruppen och fram tills hit har han skrivit med massa goda såser, alternativa frukostar och fläsk. Fläsk? Jag är inte så där super förtjust i fläsk, men jag kanske vänjer mig? Som Kjell Höglund sjung så vackert :-) Nedan bjuder jag på ett Youtube-klipp med "man vänjer sig"- bara för att den är så fantastiskt bitter.



När jag ändå är inne på musik, hur många av er var tunade in på bandit igår kväll för att höra en av Soilworks nya låtar? Jag var och den var annorlunda, ovanligt hård i början och helt grym. Soilworks nya skiva kommer att bli grym, som de andra plattorna.

Nu ska fröken A gå och sova, detta med ett leende på läpparna för att jag klarade mig undan chokladsuget, I WIN!

Hörs i morgon och gonatt,

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar