måndag 14 januari 2013

Kalorier

Dag 28, jag äter och äter men tycks inte komma upp i den mängd kalorier som jag "bör äta" för att gå ner 1kg i veckan. Jag bör jag få i mig 1800-1900 kalorier. Jag tycker också att det är svårt att öka mitt fettintag.

Idag la jag upp två hamburgare- ca200g nätfärs totalt, (baconsmak, köpte hamburgepaket från ICA) jag la två ostskivor på vardera burgare, sen smackade jag på 4-5tsk bearnesesås vid sidan om, samt att jag la upp en avokado  som jag hade ett par teskedar majonäs på, en bit fetaost samt en handfull oliver. 

Jag åt en hamburgare, oliverna, lite av fetaosten, lite av bearnesesåsen och avokadon och jag blev mätt innan jag slutade äta för att jag tvekade på om jag verkligen var mätt eller om mättnadskänslan var "falsk", hm. 


Jag ställde en fråga på Kostdoktorns forum- svara gärna på den här om du vill. 

Lite bakgrundshistoria till frågan: Som en riktig jojo-bantare har jag svårt att släppa tag om mitt kaloriintag. När jag var sjukskriven i 5år för depression gick jag upp en bunt (20-30kg) kilon och läkarens svar var då att det berodde på att min kropp levt så länge på svält då kroppen tog hand om allt (stoppa i fettreserverna) jag stoppade i mig när jag väl åt. Jag åt en gång om dagen (pizzan hamburgare och annan snabbmat) vid 22 på kvällen och fram tills dess levde jag på kaffe och cigg.

Sedan jag börjat att äta Lchf har jag minskat mitt kaloriintag varje dag och det ser ut som att det blir mindre och mindre varje dag. Nu är jag är självklart rädd att jag ska äta för lite, hamna i svält och gå upp igen. Jag har kollat på diverse sidor vad jag bör få i mig och ligger mellan 1800-1900kalorier/dag för att gå ner i vikt (1kg i veckan), ett par hundra till om jag ska behålla vikt.

Jag vill veta om jag behöver bry mig i att jag äter mindre, jag vill släppa kontrollen på mitt dumma beteende att räkna kalorier. Jag tycket nog att jag börjar att känna när jag är mätt. 

Bryr man sig om sitt Kaloriintag när man äter Lchf, eller kan vi lita på att kroppen tar hand om det man äter på rätt sätt? 


Hur gör du och varför? :-) 

Dagens shape-up

2 kommentarer:

  1. Släpp kaloriräknandet och ät två-tre mål om dagen.En normal bit kött, lite grönsaker och så ca 1dl fet sås alt kryddsmör på köttet.
    Jag har varit precis som du. Räknat varje lite kalori och blev nästan knäpp!Vägde allt. När jag började med LCHF bestämde jag mig för att jag inte skulle mäta eller väga någon mat och det har varit toppen. Gått ned mer än 40kg. Jag har lärt mig att lyssna på kroppen och äta när jag är hungrig men det tog ett tag innan jag fick hungerkänslor och innan dess åt jag två till tre mål mat om dagen.
    Fettet är det svåra tycker jag. Nu efter två är jag inte så rädd för att steka i mycket smör, tillsätta extra smör när det behövs och så har jag börjat med cocosolja i kaffet på morgonen. Har dock aldrig provat "bullet coffe" som är så populärt just nu. Du har ju koll på vad som är bra mat att äta. Ät det så att du får i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver och må toppen!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa din blogg! Jag har länge haft problem med det där LCHFandet. Mitt problem är inte att det inte fungerar, eller att det skulle vara farligt, utan att jag inte klarar av det.
    Själv räknar jag, tränar och följer termodynamikens lagar, men om du kan följa LCHF tror jag att det kan vara en bra väg att gå

    Keep going strong. Ska bli kul att följa dig!

    http://klasochkalorierna.blogspot.com

    SvaraRadera