måndag 13 maj 2013

Tid

När jag kom hem reflekterade jag hur mycket tid jag förlorar på mina dagar. På sådant som inte är livsnödvändigt, all förlorad tid som går till spillo, till fördel till vad egentligen? Ett tydligt exempel är rökning, om jag röker 1cigg i timmen som tar 10minuter, då har jag kastat bort 2timmar på något som redan förkortar mitt liv. Ladda kaffebryggaren och vänta på att kaffet ska bli klart är typiskt dötid för mig. Det tar 10min, säg att jag gör det två gånger om dagen, då har jag förlorat 2timmar och 20minuter.

Kolla facebook, Instagram, och andra ställen på internet som inte tillhandahåller nyheter eller annan nödvändig information, det är nog också minst 1timme, då räknar jag med att jag "passar på" att kolla dom ställerna medan jag röker och vänta på kaffebryggaren. Så 3timmar och 20minuter är tid på en dag räknat mellan 06:45 på morgnen och 23:30 på kvällen som jag kastar bort. Hemska tanke! Rökningen är en riktigt killer, det är så dags att lägga av med den skiten!

Man kan hävda olika förutsättningar, möjligheter och liv, men jag står fast vid att det i grund och botten handlar om vilja och prioriteringar. Jag förstår att det är högst irriterade att läsa för vissa och säkert tänker många att jag är en oemtapisk och osympatisk människa men det är jag verkligen inte, tvärtom! Jag vet inte hur mångar gånger jag låg i soffan och var surtryne för att sambon sagt att jag kan ta mig ut, till gymmet, till badhuset, göra yoga, andra övningar hemma och jag svarade som en riktigt surkart "du förståååååååååååååår inte" - och nä, det fanns ingenting att förstå, punkt.

Nu är det såklart så att jag inte att jag har 3timmar och 20minuter samlat så att jag skulle kunna frigöra tiden i tex träna i stället, men om jag ska vara helt ärlig så finns det ännu mer tid som jag kan välja att prioritera (jobb, matlagning och andra hushållssysslor icke inräknat) och det gör jag. Jag har tiden för motion, för att jag prioriterar den.

Å andra sidan, vill man inte - så behöver man inte. Mina inlägg handlar inte om dig, dom handlar om mig, och det är därför jag tar mig friheten och skriva helt fritt vad jag tycker, tänker och känner. Kanske blir något inlägg en liten väckarklocka för någon "där ute" - kanske kan något av mina inlägg ge hopp, ge uppskov till drömmar och mål. Kanske är det så att min familj, mina vänner och bekanta uppskattar mina inlägg. Känner du dig träffad och det blir en negativ upplevelse är det mest troligt så att något av vad jag skrivit träffar precis där det ska träffa- för varför annars skulle det irritera?


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hur mycket tid lägger du ner på skitsaker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar