lördag 1 juni 2013

5,5mån -15kg

Nu har jag ätit lchf i 5,5månad och har gått ner 15kg vilket känns underbart. De första tre månaderna åt jag strikt, alltså max 10g kolhydrater/dag men de senaste två månaderna har inte känt behovet att äta så strikt. I slutändan handlar allt om att få en balans mellan in- och uttag av energi.

Med det sagt betyder det inte att jag inte äter lchf längre, lchf står ändå för low carb high fat, inte no carb high fat. Det flesta som går upp i vikt, så även jag har ingen balans i in- och uttaget. Oftast är man lat, har en massa kassa ursäkter till varför man inte tränar, varför man "förtjänar" den där pizzan eller godiset.

Känslan som uppstår när jag idag väljer att belöna mig själv med "rätt" belöning är helt fantastisk. Mörk choklad, nötter och bär är mitt "godis" och nu är det sommar och jag kan med lätthet köpa en isglas utan att känna mig dålig eller att jag bryter mot någon regel. Dessutom så finns det en balans i belöningen, jag behöver inte äta "godis" jämt.

Jag börjar att få en balans men framför allt har jag lärt känna min kropp. Jag vet vad och hur mycket jag kan äta. Jag vet när jag är mätt, jag vet när jag behöver vila från träning, jag vet skillnaden mellan att vara sugen och att vara hungrig. Jag prioriterar mig själv utan att ha dåligt samvete.

Jag älskar mig själv, jag är så makalöst stolt över mig själv för att jag klarade av att gå ifrån mina principer gällande dieter och pröva lchf istället för att ta den enkla utvägen som erbjöds, närmare bestämt operation. Jag är så avslappnad i mig själv att jag ibland nästan ifrågasätter det.

Lchf för mig är inte genväg, det är inte något jag tagit mig an med lätthet i tron om att "jag ska rasa i vikt utan att behöva engagera mig" - det var min räddning och jag har lagt ner mycket tid på att lära känna mig själv och min kropp. Jag har jobbat hårt med min mentala inställning.

Lchf är bara en kosthållning, allt annat som rör viktnedång kommer från min vilja. Idag ska jag ut och cykla, vad ska du träna idag?

Om jag kan göra det, kan du också!























/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar