söndag 1 september 2013

Välkommen kolhydrater

Idag väger jag 98kg, när jag startade denna blogg vägde jag 122kg. Om ett kilo minus har jag kommit halvägs till mitt mål att gå ner 50kg.  På min födelsedag den 29/8 visade vågen för första gången på 4-5år tvåsiffrigt och jag hade dessutom en långklännig på mig för första gången på flera år.

I åtta månader åt jag lchf och jag är stolt över mig själv att jag höll fast vid det så länge men, jag blev tillslut mätt på fett och därför bestämde jag mig för ett par veckor sedan att säga tack och adjö till lchf och välkomna kolhydrater i mitt liv igen. I slutändan handlar det om att hitta en balans mellan in- och uttag.

Nu tänker jag äta allt med måtta. Lagomt med ett ett vist underskott i och med att jag har 26kg kvar att tappa. Förutom att börja äta en balanserad kost har jag bestämt mig, en gång för alla att hitta ett lugn och en trygghet i träningen så att jag får lite rutiner. Jag börjar med tre pass i veckan, 1gympass, 1 simpass och 1 jogg/promenadpass.

Alla pass utöver dom 3 är bra, men, dom 3 passen ska jag göra, oavsett väder, humör och vilja. Tisdag, onsdag och fredag är mina träningsdagar. Förmodligen kommer det att smyga in fler pass för att från och med i morgon kommer jag att vara icke rökare.

Jag rekommenderar lchf till alla som lider av övervikt så tro inte att jag helt plötsligt blivit motståndare till den typen av kost. Jag är bara klar och redo att ta vidare min viktresa på annat vis. Jag kommet inte att ösa på med kolhydrater bara för att jag inte äter lchf längre, jag kommer fortfarande bland annat att ha sallad till proteinet.

Vad jag menar med kolhydrater är frukt, bär, bönor, quinoa, morötter och den typen av kolhydratrer och äter jag potatis, pasta och ris kommer det att vara i lagom mängd. Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv och mitt "matbeteende" tack vare lchf och jag respekterar alla som äter lchf och har det som kosthållning livet ut.

För mig var lchf ett hjälpmedel och inte lösningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar